Tištěné knihy vs. e-knihy z finančního hlediska

11.11.2014

Mluvíme-li o výhodách a nevýhodách tradičních knih a e-knih, jako v každé oblasti i zde nakonec vždy nejvíce rozhodují peníze. Jednou z hlavních předností, které dělají e-knihám reklamu, jsou nižší náklady na výrobu a distribuci jednotlivých titulů. Počáteční investice do čtečky e-knihy (cca 2 až 3 tisíce Kč) tak musí být po zakoupení jistého množství e-knih výhodnější než kupování knih tištěných. Teoreticky by se investice měla vyplatit velice rychle, neboť až 60 % ceny tištěné knihy tvoří náklady na tisk a prodej. Otázkou však je, zda jsou e-knihy o oněch 60 % levnější.

Vezměme si například poslední knihu Dana Browna Inferno. Běžná cena tištěné verze je 448 Kč a cena e-knihy 269 Kč. Převedeno na procenta – elektronická verze je levnější ne o 60, ale jen o 40 procent. Problém může být v tom, že na e-knihy zcela nepochopitelně není uvalena snížená 15% sazba DPH jako na tištěné, ale standardní 21%. Pokud by byla snížená, pak by elektronická verze stála 256 Kč a byla by tedy o 43 % levnější než tištěná. Stále se však někde ztrácí 17 %.

Důvod, proč nejsou elektronické knihy tak levné, jak by teoreticky měly být, vidím v tom, že obchod s e-knihami ještě není tak rozvinutý a konkurenční boj netlačí ceny dolů. Obecně relativně nízký zájem o knihy tak logicky může pro nakladatele znamenat to, že je lepší knihu prodat dráž, protože není zaručeno, že by si ji za nižší cenu koupilo dost lidí.

Je třeba zmínit také to, že knižní průmysl a trh nepatří v dnešní době mezi nejzdravější – malí autoři a nakladatelé na knihách nijak zvlášť nevydělávají, ba naopak se leckdy dostávají do finanční pasti. Právě ještě relativně vysoká cena e-knih by jim tak mohla pomoci. Pokud totiž e-knihu vytvoří o 60 % levněji, ale trh jim dovolí stanovit jen o 40 % nižší prodejní cenu, zůstává 20 % ceny, jež si mohou autor a nakladatel rozdělit a díky nimž mohou snáze uniknout finanční pasti.

Ještě zajímavější by bylo, kdyby se na ceně dalšími 10 procenty nepodílel distributor – kniha by byla k dispozici rovnou na webu nakladatelství – nebo naopak nakladatel – mohl by existovat velký web, který by autorům umožňoval, aby svou knihu vydali sami. Pochopitelně by tím knihy mohly hodně ztratit, neboť bez redakční práce nakladatele by hodně knih vypadalo po typografické a jazykové stránce naprosto příšerně. Na druhou stranu však musím podotknout, že ani nakladatelé dnes nevydávají vždy kvalitně zpracované tituly. Navíc autor, který by to se svou knihou myslel vážně, by se vždy mohl obrátit na některého z nezávislých korektorů a typesetterů.

Teoreticky by do ceny e-knihy, kterou by autor vydával sám, promlouvaly jen tři faktory – vlastní cenové ohodnocení knihy, odměna pro korektora/typesettera a 10 procent z konečné částky pro vlastníka webu. Korektor by mohl chtít svou fixní částku ještě před tím, než by se kniha začala prodávat, což by znamenalo, že by ji autor musel dotovat. Nicméně si myslím, že by se leckdo nechal zlákat nabídkou menšího podílu z každé prodané knihy. Vůbec nejsnazší by to však měli ti autoři, kteří sami bravurně ovládají jazykovou a typografickou normu. Ti by si všechno udělali sami a 90 % z prodejní ceny by šlo přímo jim. Při stávající ceně e-knih, která není přitlačena ke dnu, ale ani není jinak přemrštěná, by tak psaní knih snáze uživilo mnohem více spisovatelů, a čtenáři by navíc věděli, že koupí knihy podporují vždy přímo jejího autora.

E-knihy zkrátka a dobře nabízejí hodně možností ve všech možných oblastech, jichž se dotýkají. Zda však existence této formy přinese zásadní proměnu toho, jakou cestu knihy musí urazit od autorova pera ke čtenářově oku, to se teprve uvidí.

Autor: Štěpán Mach