1. díl seriálu Knihy od A do Z: Knižní trhy
1.1.2021V seriálu Knihy od A do Z se pokusíme podrobně popsat výrobu tištěné knihy (e-knihy, audioknihy a učebnice) od samého počátku, až po konečnou distribuci prodej zákazníkovi čtenáři. Budeme se snažit popisovat jednotlivé segmenty knižního trhu srozumitelně a stručně.
Většina z nás víme, že knihy takzvaně vydávají nakladatelé, tedy autoři neboli spisovatelé si většinou knihy nevydávají. Zvláště začínající autoři nemají dostatek finančních prostředků na vydání tištěné knihy. Nejčastěji tedy autor jde za nakladatelem a požádá o posouzení jeho prvotextu - budoucí knihy. Zkušení knižní redaktoři, si text pročtou a posoudí, zda je text natolik zaujal, že navrhnou jeho vydání v knižní podobě. Nakladatel tak podstoupí podnikatelské riziko a investuje do budoucího (ne)úspěchu neznámého autora. Pokud se jedná o vydání další knihy, již známého a úspěšného autora, pak je návratnost investice mnohem pravděpodobnější a rychlejší. Tedy nakladatelská činnost a vydávání knih je podnikatelská činnost za účelem zisku.
Knihy se prodávají na knižním trhu. Roční obrat knižního trhu v rámci EU se odhaduje okolo 40 mld. EUR. Což je stále více než je obrat celého evropského filmového průmyslu. Z evropských statistik vyplývá, že Evropský trh práce v oblasti nakladatelství pojímal k roku 2015 více jak 150 000 zaměstnanců.
Statistikami se zabývá Evropská federace nakladatelů FEP. Ze statistik je patrné, že počet vydávaných titulů klesá cca -2% ročně od roku 2008 a s tím i počet zaměstnanců v nakladatelském průmyslu. Takto malý pokles, lze přičítat spíše zaváděním nových technologií do celého procesu vydávání tištěné knihy. Nové technologie v tiskárnách práci zrychlují i zlevňují.
O knižním trhu se píše jako o nehomogením, což ho odlišuje od většiny odvětví národního hospodářství. Přitom by se dalo uvažovat, že kniha jako kniha. Avšak statistiky ukazují, že různé knižní žánry mají různá specifika prodeje. Asi není potřeba dlouze popisovat, různorodost prodeje a propagace dívčího románu a učebnice pro první stupeň ZŠ. Samostatnou kategorií pak budou katalogy, turistické mapy nebo průvodci.
Nehomogení knižní trh ovlivňuje především různorodost cílových skupin čtenářů, různé způsoby propagace a distribuce. Knižní trh stojí na třech základních pilířích: nakladatel – knihkupec – zákazník (čtenář).
Knižní trh je pro každý stát důležitý, profituje z finančního přínosu do státní pokladny, tak také z pohledu kulturního vývoje státu, souběžně s dalšími médii. Ve vyspělé demokracii jakou je Francie, jsou nakladatelé zařazení mezi strategické a pro stát životně důležité odvětví národního hospodářství.
Příště