Jak vypadají čtenáři e-knih

1.2.2019

E-knihy již nejsou žádnou novinkou, čtečku elektronických knih totiž má už více než půlmilionu lidí a další čtyři miliony občanů České republiky se mohou pochlubit tabletem či jiným přenosným zařízením, které elektronickou knihu taktéž dokáže přečíst.

Přesto jsou však mezi námi stále lidé, kteří preferují klasickou tištěnou četbu. Otázkou proto zůstává, jak vypadají lidé, kteří mají raději novodobé a moderní způsoby čtení. Zahraniční studie ukázaly, že v případě obyvatel Ameriky má čtečku, respektive čte elektronickou knihu, každý pátý dospělý jedinec. Spotřebiteli elektronických knih jsou přitom lidé, kteří mají rádi knihy a čtou nejenom digitální formáty, ale také tištěné materiály.

Většina spotřebitelů elektronických knih jsou zcela nepřekvapivě ženy. To může být samozřejmě způsobeno také tím, že ženy jsou celkově většími čtenářkami, a to u nás, i ve světě. Čtenáři e-knih jsou obvykle mladší čtyřiceti let a mají vysokoškolské vzdělání. Současně se ukázalo, že čtenáři elektronických forem knih mají vysoké příjmy.

Čtenáři e-knih preferují žánry, které nabízejí napětí, tajemství, detektivní příběhy, romantiku, ale také obecnou beletrii. Mnoho z těchto spotřebitelů má vlastní tablet či čtečku, a dokonce se ukázali jako přístupnější než lidé, kteří čtou raději tištěné dokumenty a knihy. Z marketingového hlediska se dokonce ukázalo, že lidé čtoucí elektronické verze knih, jsou přístupnější propagaci zvané word-of-mouth. To znamená, že reagují na propagaci předávanou ústním způsobem, tedy, že si o dané věci řeknou sami mezi sebou. Současně výzkum společnosti Pew ukázal, že tito moderní čtenáři si nechají rádi knihu doporučit některým zaměstnancem v knihkupectví.

Lze tedy konstatovat, že čtenáři elektronických knih jsou více ovlivnitelní reklamou a dalšími formami propagace a zejména jsou více otevřeni novým podnětům.

 

 

Jak vypadají čtenáři e-knih