Klesající zájem o klasické čtení

18.11.2024

Národní knihovna ČR provedla v září a říjnu 2013 celostátní průzkum mezi dětmi školního věku. Průzkum se zaměřil na to jak dětí ve věku 9 až 14 let vnímají knihy a knihovny. Cílovou skupinou byly děti ve věku 9 až 14 let, celkem se zůčastnilo 1 519 dětí. Závěr byl, že čtení tištěné knihy patří k volnočasovým činnostem u 47 % respondentů. Z nich 18% považuje četbu knihy za nudou zábavu. Z výzkumu dále plyne, že 59 % dívek považuje čtení za zábavné, u chlapců to bylo mnohem méně, konkrétně 37 %. S rostoucím věkem je čtení vnímáno jako v souvislosti se vzděláváním (35 %). Jedna třetina nepřeče ani jednu knihu za měsíc, pouze jedna třetina dětí se začte do knihy každý den. Jako hlavní důvod, proč se děti nezajímají o knihy, jsou konkurenční aktivity, především pak televize, internet a počítačové hry.

Nezbytným faktorem, který ovlivňuje vztah k četbě, je včasné získání dovednosti číst plynule a bez námahy. Nejvýraznější vliv na rozvoj čtenářství má rodina a škola. Čtenářství rodičů ovlivňuje čtenářství dětí – z dětí rodičů, kteří sami čtou, se častěji stávají silní čtenáři a také pravidelní návštěvníci knihoven. Děti rodičů s vysokoškolským vzděláním zpravidla čtou více. Důležitým momentem pro rozvoj dětského čtenářství je předčítání rodičů v době, kdy jsou děti malé, přitom 12 % českých dětí uvedlo, že jim rodiče nikdy nepředčítali.
Děti si chtějí vybrat, jaké knížky budou číst
Děti nejčastěji čtou povinnou školní četbu (51 %), to, co doporučí kamarádi (50 %) a rodiče (43 %), značný význam má i vlastní objevování knih v domácí nebo veřejné knihovně nebo na internetu. Z hlediska žánrů nejvíce preferují dobrodružné knihy, knihy o zvířatech, pohádky a komiksy. Zhruba třetina českých dětí nedostává od svých učitelů žádný seznam doporučených knih. Děti jednoznačně preferují volný výběr titulu knížek ke čtení.
Nejvíce volného času děti stále tráví sledováním televize (denně cca 1,5 hod.). Téměř čtvrtina dětí hraje denně elektronické hry (55 minut), chlapci téměř třikrát častěji než dívky. Z hlediska věku kulminuje hraní elektronických her ve věkové kategorii 11–12 let (denně 29 % dětí). Téměř dvě pětiny dětí denně surfují na internetu (55 minut) a více než čtvrtina dětí je denně na Facebooku (38 minut). Frekvence četby knih s rostoucím věkem mírně klesá, děti čtou sice méně často, ale déle (42 minut). Knihy již nějakou dobu ztrácejí roli zdroje informací, děti častěji využívají pro školní práce internet. Vztah dětí k elektronickým knihám je zatím nejednoznačný, většinou s nimi nemají zkušenost. Školní knihovny jsou málo využívány, veřejné knihovny navštěvuje zhruba polovina dětí. Hlavním důvodem pro nechození do knihovny je jiná zábava (54 %) a nezájem o knihy (47 %).
Čtenářství je předpokladem úspěchu v životě
Poslední čtyři roky se společnost Scio intenzivně zajímala mimo jiné i o to, jaký vliv na úroveň čtenářské gramotnosti má počet přečtených knih, rodinné zázemí, čas strávený u televize či počítače a také přístup učitele. Šlo o projekt Čtenář, do něhož se zapojilo 26 000 žáků, a projekt Klíčové kompetence, který zachytil názory 32 000 žáků. Oba projekty jasně potvrdily souvislost mezi počtem přečtených knih a výslednou úrovní čtenářské gramotnosti. Pravidelní čtenáři, oproti žákům, kteří přečtou méně než jednu knihu za dva měsíce, dosahují v testování v průměru o 15 percentilových bodů více.
Šetření v rámci projektu Čtenář ukázalo, že žáci, kterým nejsou knihy doporučovány a je jim ponechána možnost volby titulu, dosahují lepších výsledků než ti, kterým učitelé knihy doporučují. Žáci jako své nejoblíbenější uvedli knihy dobrodružné, humorné, komiksy a detektivky. Učitelé v hodinách ale nejraději pracují s pohádkami, dobrodružnými, humornými a vzdělávacími knihami. Největších rozdílů mezi žáky a učiteli dosahuje žánr pohádka, který má v oblibě přibližně 23 % žáků, ale v hodině s ním pracuje více než 74 % učitelů. Co žáci často vyhledávají a učitelé naopak nevyužívají, je žánr horor a detektivka. Přitom nejlepších výsledků v testu dosahují právě čtenáři sci-fi, fantasy a detektivek.
Mají se tedy učitelé přizpůsobit vkusu dětí a pracovat v hodinách se žánry, které jsou u nich nejoblíbenější? Podle Petra Koubka z NÚV, který se zabývá čtenářskou gramotností, není odpověď jednoduchá: „Je otázkou, která se týká širší vize či filozofie výchovy a vzdělávání ve škole, zda má škola následovat hodnotové trendy zvnějšku, nebo předávat všem žákům základní kulturní kódy. Učitel, který chce rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, by měl diagnostikovat jejich čtenářské preference. Zároveň by ale měl hledat způsoby, jak je seznámit s náročnějším čtivem, než je žánrová literatura, aniž by je ‚kulturně přehltil‘, a tak jim de facto znemožnil nalézt vztah k hodnotnější literatuře.“
Televize a počítač raději jen
několikrát týdně
V útlém věku (4. a 5. ročník) má čas strávený u televize či počítače vliv na úroveň čtenářské gramotnosti. Žáci, kteří je používají jen několikrát do týdne, dosahují v testování lepších výsledků než ti, kteří se jim věnují denně několik hodin. Závěry výzkumu ukazují význam prvních čtenářských let (tedy přibližně do deseti let), kdy je žádoucí dětem zpřístupnit co nejvíce zdrojů současného jazyka. Pokud děti již do školy nastupují s omezenou slovní zásobou, propast mezi nimi a spolužáky se rok od roku více prohlubuje. „Děti je potřeba ve čtení podporovat. Čas, který rodiče věnují svým dětem tím, že jim předčítají, vysvětlují význam užívaných slov, nechávají je vybrat žánr, významně zvyšují jejich šance na budoucí uplatnění v zaměstnání i úspěch v soukromém životě,“ komentuje výsledky Eliška Sovová ze společnosti Scio.
Zdroj: Společnost Scio, Národní knihovna ČR
Zoja Franklová