Knihy z roku 2014, které stojí za to přečíst

20.1.2015

Nate Silver: Signál a šum

Zatímco v Americe se tato kniha v době svého vydání vyšplhala bezi bestsellery, u nás v roce 2014, kdy byla přeložena do češtiny větší rozruch nezpůsobila. Nate Silver, který knihu napsal je vynikajícím statistikem, což se osvědčilo jak v oblasti sportovních předpovědí, tak i v předpovědích volebních výsledků. Co všechno je možné vyčíst z dat? A co naopak nelze? Právě o tom pojednává tato kniha.

N. N. Taleb: Antifragilita – jak těžit z nejistoty

Antifragilita je volným pokračováním Černé labutě, úspěšného díla tohoto autora, které vypráví o nepředvídatelných událostech a o tom, jak zásadní vliv takové události mají. Nassim Nicholas Taleb zahrnul mnohé příběhy ze svého života a zatímco ne vždy jeho tvrzení nejsou vždy bezvýhradně přijatelná, je tato kniha nezpochybnitelně velice chytrá. 

Randall Munroe: Co kdyby?

Autor této knihy je už řadu let autorem webového komiksu xkcd a před dvěma lety začal psát blog z názvem What If? Řeší otázky typu Který člověk byl nejdál od všech ostatních lidí? A co kdyby baseballový pálkař odpálil míček devíti desetinami rychlosti světla? Kniha je výběrem právě z tohoto blogu.

Dan E. Burr, Michael Goldwin: Ekonomix

Kniha o ekonomii ve formě komiksu, která je sice převážně zábavná, ale neopomíná dovedně vysvětlit základy makro- i mikroekonomie, které díky zábavné stránce knihy zapomene jen velmi pomalu.

Paolo Bacigalupi: The Doubt Factory

Dílo svým obsahem spadající pod žánr sci-fi o středoškolácích, avšak zdaleka ne jen pro ně. Tento autor se zabývá internetovým věkem a s ním související mediální manipulací. Nejedná se o fantazii o Velkém Bratrovi, nýbrž jen současnou realitu s nepatrně obohacenými již existujícími trendy. 

Peter Thiel: Zero to One – Notes on Starups, or How to Build the Future

Rady o tom, co je nejlepším startupem – začátkem může pokládat kdekdo. Thiel má však jednoznačnou výhodu a to své vlastní úspěchy. Investor v Silicon Valley, spoluzakladatel PayPalu, první investor zvenčí do společnosti Facebook. Nepíše o tom, co sám dělá, ale právě to je onou výhodou.

 Christian Rudder: Dataclysm – Who We Are (When We Think No One’s Looking)

Jedna z nejlepších knih o marketingovém užívání osobních dat na internetu. Nejde o návod k jejich prodeji či koupi, ale ani o rozhořčený výklad. Kniha je věcná a zabývá se přesně tím, co stojí v jejím titulu – kým jsme (když si myslíme, že se nikdo nedívá).