Prospěšnost knih a čtenářství v minimalizaci jejich zatížení DPH

9.12.2024

K 1. 1. 2024 nabyl účinnosti vládní konsolidační balíček, jehož součástí bylo zakotvení nulové sazby DPH pro knihy. Česká republika se tak od nového roku zařadila po bok vyspělých ekonomik, které zohledňují vysokou společenskou prospěšnost knih a čtenářství v minimalizaci jejich zatížení daní z přidané hodnoty, a to bez ohledu na skutečnost, zda se jedná o knihu tištěnou, elektronickou, nebo audioknihu. Již v roce 2019 uspěl SČKN s odstraněním diskriminace elektronických knih a audioknih, které byly státem cenově znevýhodněny oproti tištěným knihám. Zatímco tištěné knihy byly zařazeny do 10% sazby DPH, e-knihy a audioknihy spadaly do základní 21% sazby. Stejně jako 5 v případě autorského zákona i zde bylo změnu nezbytné prosadit nejprve na evropské úrovni (ve spolupráci s FEP), a následně zajistit její řádné zahrnutí do českého zákona o DPH. Ve spolupráci s ministerstvem financí a na základě společného připomínkování navrhovaného textu zákona s Národní knihovnou se tohoto cíle podařilo dosáhnout a s účinností od 1. května 2020 došlo ke zrovnoprávnění e-knih a audioknih s tištěnými knihami, když všechny uvedené kategorie nově spadaly do 10% sazby.

Díky novelizaci evropské směrnice o DPH, přijaté Radou EU dne 5. 4. 2022, bylo nově všem členským státům bez rozdílu umožněno aplikovat kromě dvou standardních snížených sazeb (které nesmějí být nižší než 5 %) i supersníženou sazbu (tedy sazbu nižší než 5 %), která může být i v nulové výši. Doposud přitom byla supersnížená sazba vyhrazena pouze těm členským státům, které ji aplikovaly historicky před přijetím společné evropské úpravy DPH. V rámci vládního konsolidačního balíčku, schváleného v roce 2023, byly knihy zařazeny do takzvané nulové sazby DPH, tedy řečeno slovy zákona byly osvobozeny od DPH s nárokem na odpočet daně. Tento úspěch byl výsledkem mnohaletých intenzivních snah SČKN, jednání a vysvětlování podstaty a významu knižní a čtenářské kultury pro společnost napříč politickým spektrem, a to i přes opakované odmítání z různých stran. Je třeba připomenout, že po dlouhou dobu se v rámci přípravy konsolidačního balíčku uvažovalo o kroku zcela opačném – o zvýšení DPH na knihy. Česká republika by se tak ze skupiny členských států s nejvyšším daňovým zatížením čtenářství, k nimž doposud patřila, posunula s přehledem na nezáviděníhodnou první příčku. Z mezinárodních studií přitom vyplývá, že knihy představují produkt s vysokou cenovou elasticitou a zvýšení ceny, byť jen o 1 % vede k propadu prodejů o téměř 2 procenta. Případné zvýšení DPH na úroveň základní sazby by proto vedlo ke kolapsu knižního trhu a čtenářství jako takového. O tom se ostatně mohli přesvědčit čtenáři v Lotyšsku, kde ke skokovému zvýšení DPH na knihy vláda přistoupila v roce 2009; po sedmi měsících sice došlo k opětovnému snížení sazby, knižní trh však již byl kriticky narušen a v navazujícím desetiletém období se z tohoto šoku v zásadě pouze zotavoval. SČKN tak letošní rok začínal v silně defenzivní pozici ve snaze odvrátit možné negativní důsledky pro českou knižní kulturu. Zahájili jsme proto výrazně intenzivnější komunikaci s partnery a politiky napříč spektrem, proběhla řada osobních jednání a čilá písemná komunikace. Díky mezinárodní spolupráci s našimi partnery ve FEP a jednotlivými partnerskými organizacemi napříč Evropskou unií a díky dostupnosti tvrdých dat z řady mezinárodních studií zpracovaných prestižními zahraničními institucemi, věnujících se přínosům čtenářství pro společnost a ekonomiku a stejně tak i studujících vliv daňového zatížení knih na jejich dostupnost pro čtenáře a rozmanitost nabídky, byla ze strany SČKN za významného přispění partnerů zpracována studie věnující se pozitivním vlivům snížení daňového zatížení knih na čtenářství, prevenci sociálně patologických jevů a zvyšování konkurenceschopnosti a adaptability budoucích uchazečů na trhu práce. V závěru minulého roku byly tyto intenzivní snahy korunovány úspěchem, když byl význam čtenářství a knižní kultury zohledněn zařazením knih do nulové sazby