Rozvíjíme čtenářskou gramotnost dle České školní inspekce!

1.1.2019

Rozvíjet čtenářskou gramotnost dětí i dospělých může být pořádná dřina i zábava. Měli by si ji dopřát všichni občasné České republiky. Už jenom proto, že ještě nedávno tato gramotnost u českých občanů hezky rychle klesala, zatímco v zemích jako je Německo či Polsko rostla. Kromě toho se ve čtenářské gramotnosti nemůžeme absolutně srovnávat třeba s Finskem, ti jsou úplně jinde než my, Češi.

Čeští žáci přitom ve srovnání se zeměmi OECD pokulhávají zejména v oblasti zhodnocení textu. A to jak ve formě obsahového, tak i formálního posouzení. Je pro ně zejména náročné srovnávat jednotlivé texty či je propojovat s informacemi zjištěnými v jiných zdrojích. Je proto ze strany školských institucí nutné podporovat zejména tuto stránku čtenářské gramotnosti. Stejně staré děti jiných zemí zvládají tuto disciplínu mnohonásobně lépe.

V konkrétním srovnání byl pak problém zejména v tom, že čeští čtenáři nedokázali pochopit celkový smysl čteného. A to může být velký problém. Problém proto představuje neschopnost žáků dokázat kriticky zhodnotit čtený text.

Rozvíjet čtenářskou gramotnost je možné různými způsoby, zejména pak pravidelným seznamováním se nejenom se samotným textem, ale také grafickým vyobrazením, chápáním textu jako celku či zaměřením se na detaily v každém psaném projevu.

Rozvíjíme čtenářskou gramotnost dle České školní inspekce!