Tvrdohlavý muž?
13.6.2014Že jich znáte hodně? Tenhle je výjimečný. Tvrdohlavý muž je kniha našeho velmi osobitého pivovarníka Stanislava Bernarda, ve které se snaží poodhalit zákulisí politické korupce, zamýšlí se nad českou společností i Evropskou unií. Kniha je výsledkem zájmu o dění kolem autora i důkaz, že mu není situace ve státě lhostejná.
Stanislav Bernard – pivovarník
Rodák z Opavy, který vystudoval gymnázium a dále pokračoval na Fakultě strojní v Žilině. Po studiích pracoval na různých pozicích spojených se studovaným oborem. Vyzkoušel si co obnáší práce elektrokonstruktéra, investora i vedoucího technického provozu. V roce 1991 založil spolu s Josefem Vávrou a Rudolfem Šmejkalem Rodinný pivovar Bernard. O dva roky později stál u zrodu Českého svazu nezávislých pivovarů a jako jeho prezident prosadil diferencovanou spotřební daň. Její zavedení umožnilo přežit desítkám malých pivovarů a také usnadnilo vznik nových malých značek. Díky přínosu českému pivovarnictví byl oceněn jako Pivovarská osobnost století a Brand manager České republiky a také jmenován marketérem roku. V anketě Top 100 se jeho Rodinný pivovar Bernard stal druhým nejobdivovanějším potravinářským podnikem v zemi.
O pivě s láskou a přehledem
Kniha má dvě základní linie. Tou první je samotný příběh pivovaru a jak začínal vařit pivo i těžké začátky samotného podnikání. Druhou tvoří autorovy postřehy týkající se aktuálních témat. Biografie začíná úvěrovým thrillerem a dražbou humpoleckého pivovaru, který neměl zrovna valnou pověst. Zde autor ukazuje svůj styl myšlení, upozorňuje na sporné privatizace a zákony, zabývá se i reklamou a mediálními bublinami, fungováním trhu a jeho změnami v čase, korupcí v politice, Evropskou unií, ale i rodinnými vztahy a prioritami v životě.
To vše v kontextu světa pivovarnictví, kde vládne velmi silná konkurence. Knihy vydalo nakladatelství 65. Pole a je k dostání ve vybraných knihkupectvích nebo prostřednictvím stránek pivovaru Bernard
Ukázka z knihy
„Myslím, že z výrazu „podnikatel“ začali dělat sprosté slovo lidi jako Paroubek, tedy aspoň nejvýrazněji. Jasně, už dřív byla ta fialová saka, bílé ponožky a nekonečný seriál afér… To byl důsledek sepětí podnikatelského sektoru a politiků. Jakmile se tyhle dvě roviny začnou prolínat, tak je to vždycky průšvih – pro ně zisk, pro lidi průšvih, protože z politika pak může být šašek v rukou podnikatele. Ale myslím, že systematicky štvát proti podnikatelům začal opravdu až Paroubek. A další v této rétorice pokračují i proti živnostníkům, kdykoliv se jim to zrovna hodí do krámu…“
Autor: Andrea Prokopová, redaktorka eKNIHOVNA