Literární druhy a žánry
Rychlý přehled
Rozlišujeme tři základní literární druhy: epika, lyrika a drama.
EPIKA - obsahuje a popisuje určitý děj
- Prozaická:
povídka (Jan Neruda, Karel Čapek, Bohumil Hrabal) - kratší útvar, jednoduchý děj
novela (Krysař - Viktor Dyk) - příběh s rychlým spádem a nečekaným koncem
román (Gustave Flaubert, George Orwell) - delší literární útvar, osudy mnoha postav
- Veršovaná nebo prozaická:
báje = mýtus
pohádka - ústní lidová slovesnost; Božena Němcová, Karel Jaromír Erben
pověst - fantastické prvky, vázané k osobě či lokalitě; Alois Jirásek
bajka - krátký alegorický příběh s ponaučením; Ezop, Jean de la Fontaine
- Veršovaná:
epos - obsáhlá skladba s chronologicky popsaným dějem; Illias a Odyssea, Epos o Gilgamešovi
legenda - o životě světce; Legenda o sv. Kateřině, Život sv. Václava
LYRIKA - nemá děj, vyjadřuje pocity
- Píseň - určená ke zpěvu
- Óda - rozsáhlá oslavná báseň
- Hymnus - chvalozpěv, zpívaný na počest hrdinů
- Elegie - truchlivá báseň, Ovidius - Žalozpěvy
- Epigram - krátká satirická báseň; Karel Havlíček Borovský
- Epitaf - o životě zemřelých; Jiří Wolker
- Pásmo - moderní žánr poezie; Guillaume Apolinaire
- Žalm - známý především z Bible
- Sonet - 14 veršů; Francesco Petrarca, William Shakespeare
LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY
- Balada - Kytice, Karel Jaromír Erben
- Romance - Jan Neruda, Balady a romance
- Poema - Karel Hynek Mácha, Máj
DRAMA - je tvořeno promluvami, případně jednáním, jednotlivých postav
- Tragédie: hra s tragickým koncem, často končí smrtí jedné či spíše několika postav; Romeo a Julie - William Shakespeare
- Komedie: humorná divadelní hra; Lakomec - Moliere
Úvod do literární teorie
Literatura
-
z latinského slova littera = písmeno → písemnictví = veškeré písemné záznamy; v užším slova smyslu literární umělecké dílo.
Dělení literatury
-
umělecké (krásná, beletrie) – zaměřená na estetický zážitek, k pobavení, rozptýlení, úvahám o životě.
-
odborná – zaměřená na poznání, poučení sdělení; obsahuje ověřitelné poznatky. Vyznačuje se věcností a tlumočením faktických poznatků.
-
náboženská (liturgická) – obsahuje těžko ověřitelné poznatky, tlumočí víru v existenci bytostí, které ovlivňují lidské jednání a život.
-
věcná (jednací písemnosti) – protokoly, žádosti, vyhlášky, předpisy, zákony.
-
publicistická – přináší nejenom informace, ale i subjektivní hodnocení autora, vede k zamyšlení – fejetony, reportáže.
-
do literatury řadíme i slovní a písemné součásti kombinovaných uměleckých děl – film (scénář), opera, opereta, muzikál (libreta, texty písní), výtvarné umění a fotografie (názvy, titulky).
Význam a funkce umělecké literatury
-
estetická – tlumočí pojetí krásy, vzbuzuje pocit krásy.
-
citový vliv – obohacuje a rozvíjí lidské smysly.
-
formativní a informační funkce:
-
vzdělávací, poznávací – rozvíjí schopnosti myšlení a vyjadřování čtenáře;
-
výchovná – pomáhá vytvářet morální a estetické hodnoty, působí zpětně na život;
-
společenská – upozorňuje na závažnější společenské problémy, varuje před nebezpečím;
-
zábavná – poskytuje pobavení, uvolnění.
Členění umělecké literatury
-
lidová slovesnost:
-
šíří se ústně, vyjadřuje zkušenosti a názory člověka;
-
vznikla dříve než psaná literatura;
-
písně, hádanky, přísloví, pranostiky, pověsti, pohádky apod.
-
literatura faktu (non fiction, populárně naučná):
-
na hranici literatury odborné a umělecké s funkcí převážně poznávací, ale i estetickou;
-
čerpá ze světa vědy, zdůrazňuje přesné údaje;
-
reportáže, cestopisy, biografie, paměti apod.
-
literatura dětská:
-
určena pro děti a mládež;
-
především zábavná literatura;
-
pohádky, pověsti, říkadla, hádanky apod.
-
světová literatura:
-
soubor děl národních literatur, která se pro své umělecké hodnoty stala součástí podvědomí všech kulturních lidí;
-
Shakespeare, Goethe, Čapek apod.
-
národní literatura:
-
díla jednoho národního společenství;
-
kritériem není jazyk, kterým je dílo napsáno, ale příslušnost autora k určitému národu;
-
české literatura 10. – 15. století – staroslověnská, česká, latinská apod.
-
regionální literatura:
-
dílo autora působícího na určitém území (Světlá – Podještědí, Baar – jižní Čechy);
-
díla vztahující se tematicky k určitému regionu – Praha.
-
humoristická:
-
směšné postavy a situace;
-
kritika nedostatků – satira;
-
Zdeněk Jirotka - Saturnin, Jerome Klapka Jerom – Tři muži ve člunu apod.
-
dobrodružná:
-
dramatický děj, napětí, nebezpečné a překvapující situace, vítězství dobra;
-
postavy jednoznačně kladné nebo záporné;
-
indiánky, westerny, cestopisy apod.
-
klasická detektivka:
-
vyprávění o zločinech, řešení záhad;
-
napínavý a dramatický děj;
-
uzavřené prostředí a omezený počet postav;
-
vzniká v anglosaské literatuře;
-
ústřední postava – soukromý detektiv a jeho pomocník;
-
A. C. Doyle – Sherlock Holmes, A. Christie – Hercule Poirot, slečna Marplová, G. Simenon - komisař Maigret, E. S. Garner – P. Masson, R. Chandler – Phil Marlowe apod.
-
horor:
-
hrůzostrašné příběhy;
-
tajemné prostředí, dramatické okolnosti, patologické jevy, záhadné bytosti;
-
E. A. Poe – Jáma a kyvadlo, R. L. Stevenson – Podivný příběh doktora Jekylla a pana Hyda, Daphne du Maurier, S. King, R. Bradbury apod.
-
fantasy literatura:
-
příběhy odehrávající se v minulosti;
-
tajemné země;
-
bájná pohádková atmosféra;
-
nadpřirozené bytosti
-
nové jazyky;
-
J. R. R. Tolkien apod.
-
utopie:
-
druh fantastické literatury;
-
název odvozen od názvu knihy T.Mora Utopia;
-
obraz ideální společnosti.
-
science-fiction (sci-fi, vědeckofantastická literatura):
-
odehrává se v dosud nepoznané realitě, zvl. Vytváří obraz fiktivní budoucnosti;
-
popisuje vědecké experimenty, nové formy života;
-
popisuje kontakt s mimozemskými civilizacemi;
-
varuje před technickým pokrokem;
-
R. Bradbury, I. Assimov, K. Čapek;
-
vytváří obraz totalitní společnosti – G. Orwell.
-
triviální literatura:
-
populární literatura, která je zaměřena na čtenáře, má ho pobavit;
-
v minulosti ji reprezentovaly knížky lidového čtení – příběhy o Faustovi;
-
v současnosti se jedná o oddechovou literaturu, díla se stávájí bestsellery;
-
schematická stavba, častý happy end;
-
atraktivní prostředí a profese;
-
schematické rozdělení postav na dobré a zlé;
-
oblíbené hrůzostrašné příběhy, kovbojky, špionážní romány, dívčí četba;
-
edice Červené knihovny, Večery pod lampou, Rodokapsy;
-
L. Lanczová, J. Brdečka, I. Fleming.
Téma literárního díla
-
Vzniká výběrem z takřka neomezeného množství jevů skutečnosti, přírody, společenského života, subjektivního zážitku.
V oblasti tématiky rozlišujeme následující typy témat:
-
celkové téma - nejobecněji chápané - např. u Babičky B. Němcové - život na venkově během čtyř ročních období;
-
hlavní téma - je téma ústřední - postava babičky;
-
vedlejší téma - je drobnější téma - např. postava Barunky, způsob života ve mlýně, na zámku.
Funkce /význam/ literatury
-
poznávací funkce - člověk prostřednictvím literatury poznává /autor velmi věrně reprodukuje jednotlivé jevy ve společnosti nebo se zabývá jen některými vlastnostmi, které zvýrazňuje/;
-
vyjadřovací funkce - člověk si čtením obohacuje slovní zásobu, učí se lépe vyjadřovat;
-
hodnotící funkce - literatura pomáhá vytvářet hodnotový systém člověka.
Struktura literárního díla
-
každé literární dílo má:
a/ obsah - skutečnosti, myšlenky, představy, o nichž dílo vypovídá;
b/ formu - jakým způsobem je zpracováno. -
obsah ovlivňuje formu a naopak;
-
strukturu literárního díla tvoří všechny umělecké prostředky, které se na něm podílejí;
-
základní z nich jsou:
-
tematika - námět díla;
-
kompozice - způsob řazení a spojení témat;
-
jazyk.
Kompozice literárního díla
-
je to způsob uspořádání jednotlivých tematických prvků - jevy jsou uspořádány v čase a prostoru;
-
v kategorii času se uplatňují dva principy:
-
chronologický - popisuje jevy tak, jak za sebou následovaly;
-
retrospektivní - jevy jsou zobrazovány zpětným pohledem;
-
v současné tvorbě je velmi běžná kompozice, v níž se přítomnost s minulostí prolínají;
-
autoři volí odpovídající slohové postupy:
-
vyprávění;
-
popis;
-
charakteristika;
-
výklad;
-
úvaha.
Zvukové prostředky díla
-
eufonie – libozvuk – příjemné uspořádání hlásek;
-
kakofonie – nelibozvučnost;
-
onomatopoie - zvukomalba – hromadění podobných hlásek, která navozují zvuky:
s, š – šumění;
r, ř – řinčení – řinčí hřmot řetězů (Mácha);
použití citoslovcí – buch, buch
-
zvukosled – opakování hlásek nebo skupin hlásek
spí myrty s mírnými lístky i mírnými stíny (K. Biebl)
-
paronomázie – hromadění slov odvozených od stejného kmene
slavme slavně slávu Slávů slavných (Kollár)
Grafické prostředky díla
-
ozvláštnění textu v psané podobě
-
verš;
-
strofa;
-
odstavec;
-
interpunkce;
-
kaligramy – obrazová podoba textu – Apollinaire;
-
akrostich – počáteční nebo koncová slova básně vytvářejí slovo, nejčastěji jméno člověka, jemuž je báseň věnována:
Flétna piano a
Xylofon
Šedesát vodotrysků Hvězdy napodobuje
Apollo proměn v
Labuť
Dante otec vavřínů
Ať žije poezie(Nezval)
Jazyk literárního díla
-
je dán autorovým uměleckým záměrem;
-
má vedle funkce sdělné i funkci estetickou;
základem jazyka literárních děl je národní spisovný jazyk:
-
autoři dále využívají:
-
národní spisovný jazyk – základ díla;
-
odborných termínů;
-
archaismů;
-
knižních slov;
-
poetismů /tj. básnických výrazů/;
-
neologismů /tj. nově vytvořených slov/;
-
mohou se však využívat i prostředky nespisovné - jejich využíváním chce autor přiblížit nějaké prostředí, charakterizovat hrdinu apod.;
z nespisovných prostředků jsou využívány:
-
dialektismy /nářeční slova/;
-
slova citově zabarvená;
-
vulgarismy;
-
slangové výrazy;
-
slova i tvary obecné češtiny;
stylové rozvrstvení slovní zásoby:
-
slova stylově neutrální;
-
slova stylově zabarvená:
-
augmentativa – zveličují, zesilují význam slova
psisko, zoban
-
deminutiva – zdrobněliny
pejsánek, nosánek
-
pejorativa – hanlivá slova
dědek, babizna
-
familiaria – důvěrná rodinná slova
bábinka, mamča
-
hypokoristika – mazlivá slova
zlatíčko, hamat
-
slang – profesionální a zájmová mluva
kanár, plnej počet
-
argot – mluva deklasovaných vrstev společnosti
fízl, udělat káču
-
dialektizmy – nářeční slova
šufánek, roba, gazda
-
vulgarismy - hrubá slova
blbec, hajzl
-
neologismy – nová slova
smuténka, kráčivec
-
archaismy – zastaralá slova
týn, hvozd
-
historismy – pojmenování zaniklo skutečnosti
dráb, sudlice
-
poetismy – básnická slova
vesna, luna
-
umělci tvoří velmi často tzv. obrazná pojmenování /tropy/ - vytvářejí neočekávaná spojení slov, přenášejí význam apod.
Obrazná (nepřímá) pojmenování - tropy:
ANTITEZE
-
přirovnání protikladem;
-
první část obsahuje obraz (1), ten je ve druhé části popřen (2) a ve třetí je vyjádřen základní přirovnávaný jev (3):
Na horách se svítí.
já tam poběhnu;
je-li to kvítečko,
já ho utrhnu. (1)
Kvítečko to není, (2)
je to milá má;
proto se tak svítí,
že je upřímná. (3)
metafora
-
přirovnání na základě podobnosti - v jediném pojmenování spojuje dva významy:
-
přímý význam slova pro obraz jevu (perly – klenoty);
-
na základě vnější podobnosti i přenesený význam slova (perly rosy-kapky rosy, kapka je podobná perle);
-
metafora může být vyjádřena různými způsoby - od nejjednoduššího způsobu přívlastkového např. stříbrný vítr, až po složité větné a veršové konstrukce:
Slunce je velký básník
a napsalo krásnou báseň
zlatým perem na naši zem. (j. Wolker)
Okno je skleněná loď
připoutaná k břehům mé světnice. (J. Wolker)
personifikace
-
je prostředek, jímž se pojmenování vlastností nebo činů živých bytostí přenáší na předměty neživé;
-
je založena na metafoře.
-
…Na zemi se v liliovém dolu hrbily zapadané střechy chalup. (Karel Václav Rais)
-
…ticho, do něhož mrkalo jen několik osvětlených okének… (Karel Václav Rais)
metonymie
-
je vedle metafory druhým základním typem tropu;
-
jedná se o přenesení významu na základě věcné souvislosti.
-
město /sídelní forma/ … a město čeká, úzkost ve zdech svých… (Jaroslav Seifert) - /město - všichni obyvatelé - čekají plni úzkosti/
-
Viděli jsme sůl, textil, lodi, vagony, uhlí, kovy, sklo. /nemetonymické vyjádření by bylo: Navštívili jsme solné doly, středisko textilního průmyslu, loděnice…. /
-
Je psáno jeho rukou
-
Hrad reagoval okamžitě
synekdocha
-
je metonymická záměna pojmenování na základě věcných vztahů kvantitativních, obvykle části za celek.
-
„Tak už jsem tady,“ řekly veverčí zuby. (Karel Čapek) /místo …řekl pán
s veverčími zuby/
perifráze
-
je opis, kterým se vystihuje určitý jev nebo děj pomocí typických znaků.
-
„Nenadála jsem se, že se tak brzy u vás budou péci svatební koláče.“ (Vojtěch Martínek) /místo: že budete tak brzy strojit svatbu/
-
Za trochu lásky šel bych světa kraj, jak ten, kdo zpívá u dveří a prosí. (Jaroslav Vrchlický)
eufemismus
-
znamená zjemnění, zjemňuje výrazy, které pro nás znamenají nepříjemné představy.
-
Až bude růst nade mnou tráva. (Petr Bezruč)
hyperbola
-
nadsázka, zveličení výrazu.
-
„tisíckrát tě líbám“
-
Stokrát jsem tě prosila
litotes
-
opak hyperboly, zjemnění výrazu;
-
vyjádření kladu pomocí dvou záporů
-
nemá mne nerada
oxymóron
-
zdánlivě nelogické spojení dvou slov /živá mrtvola/, jednoho z takto používaných slov užíváme ve významu posunutém nebo přeneseném.
-
…zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk,
zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit,
zašlé bludice pouť, mrtvé milenky cit,
to jestiť zemřelých krásný dětinský čas. (Karel Hynek Mácha)
ironie a sarkasmus (tj. zesílená ironie)
-
jsou prostředky, v nichž je užito slova v opačném významu, než v jakém se ho používá obvykle.
-
Ty tu máš ale pořádek!
-
Oslí uši právě dobře ke koruně sluší (K. H. Borovský)
alegorie /jinotaj/
-
utajení skutečného obsahu.
symbol
-
znak;
-
konkrétní slovo nahrazuje abstraktní pojem:
-
kříž – křesťanství
-
červená barva – láska, krev, válka.
Zvláštní syntaktické prostředky.
-
délka vět - delší věty působí klidně, zvolňují dynamiku, krátké věty naopak působí vzrušeně, vyjadřují napětí;
-
volba větného typu - volba mezi větou jednočlennou a dvojčlennou a volba mezi větou oznamovací, tázací, zvolací, žádací;
-
velmi jemným nástrojem umělce je pořádek slov.
Odchylky od pravidelné větné stavby:
anakolut
-
vyšinutí z vazby, změna větného schématu
-
Já, já toho věštec od Beskydu lidu,
Bůh mne jim nedal. Ten té dbá země,
kde zlaté obilí k obzoru běží,…
(Petr Bezruč)
elipsa
-
vypuštění podstatného větného členu /např. holého přísudku/ ve větě, věta neúplná.
-
My o vlku a vlk za humny. /místo: My mluvíme o vlku a vlk je za humny./
apoziopeze
-
neukončená výpověď, zpravidla graficky označovaná třemi tečkami
-
Tak se mi jeví svět v tu chvíli,
sedm let po Hirošimě,
v tu hypnotickou chvíli….
(František Hrubín)
osamostatňování větných členů
-
větný člen stojí mimo větu, přestože patří vlastně do jejího schématu
-
Ale kdybyste se mě zeptali, co se mi v Holandsku líbilo nejvíc, tedy vyhrknu bez dlouhého přemýšlení, že lidské příbytky. A krávy. A květiny. (Karel Čapek)
inverze
-
změna pořádku slov
apostrofa
-
oslovení
-
Čechy krásné, Čechy mé
pleonasmus
-
nadbytečné hromadění slov
-
Po modrém blankytu bělavé páry hynou (K. H. Mácha)
tautologie
-
sdělení téhož dvěma a více způsoby
-
Nevesely, truchlivy
jsou ty kraje vodní (K. J. Eerben)
paradox
-
zdánlivě protismyslné tvrzení, které odporuje vžité představě
-
Sníh žije, když taje (V. Závada)
Figury:
-
zvláštní syntaktický prostředek;
-
jsou to syntaktické konstrukce vznikající pravidelným seskupováním slov nebo opakováním některého slova na určitém, vždy stejném místě ve větě nebo verši.
opakování slova
-
ve větě nebo v dalším textu, ne však těsně za sebou
-
A na břehu tiché vody není žádné zábradlí, nýbrž tiché a veliké stromy a tichá průčelí domů s jasnými okny; a to všechno se tiše zrcadlí v té vodě. (Karel Čapek)
epizeuxis
-
opakování slova v jedné větě těsně po sobě
-
Tam žádný - žádný - žádný cíl
- bez konce dál - bez konce jen
se na mne věčnost dívá.
(Karel Hynek Mácha)
anafora
-
opakování jednoho nebo několika slov na začátku dvou nebo několika po sobě jdoucích veršů nebo vět
-
… krev teče mi z čela, krev teče mi z očí,
krev utíká z šíje, krev ubíhá z prsou...
(Petr Bezruč)
epifora
-
opakování jednoho nebo několika slov na konci dvou nebo několika po sobě jdoucích veršů nebo vět
-
Jaký je to divný kraj,
milý bože, divný kraj!
(František Ladislav Čelakovský)
epanastrofa
-
opakování téhož slova na konci jednoho a na začátku následujícího verše nebo věty
-
… a nazván Volžanín, po vychování,
po vychování u matky Volhy.
(František Ladislav Čelakovský)
aliterace
-
náslovný rým;
-
opakování stejné hlásky nebo skupin hlásek na začátku sousedních slov;
-
Potkal potkan potkana
pod kamenem, pod kamenem
počkat pane potkane…(J. Suchý)
Literární druhy:
-
poezie
-
lyrická;
-
epická;
-
lyrickoepická.
-
próza
-
malá;
-
střední;
-
velká.
-
drama
poezie
-
veršovaná díla nazýváme básně – poezie;
-
hlavní hrdina se nazývá lyrický subjekt;
-
hlavní stavební jednotkou je verš = jeden řádek, větší stavební jednotkou je sloka (strofa).
verš
-
veršovaný text má specifické členění - celek /báseň/ tvoří zpravidla několik, často i mnoho veršů, které se spojují do tzv. slok nebo strof;
-
verš je jeden řádek básně.
stopa
-
nejmenší rytmická jednotka verše;
-
může se dále členit na stopy - to jsou úseky, které se opakují v řadě veršů a účastní se na metrickém impulsu - tj. očekávání, že bude následovat úsek stejného zvukového schématu – metra;
-
stopa má dvě až tři slabiky;
-
může mít dva typy tzv. dob:
-
těžká doba - část stopy, která má přízvuk, značíme -
-
lehká doba - nedůrazná část stopy, nepřízvučná slabika, značíme U
-
v české poezii se uplatňuje tzv. sylabotónický systém - verše mají pravidelný počet slabik a slovních přízvuků, dochází k vnitřnímu dělení na stopy;
-
nejběžnější z nich jsou:
-
trochej - 1. slabika je přízvučná, 2. nepřízvučná -U
Velké, širé, rodné lány (J. V. Sládek)
-U –U –U –U
-
jamb - 1. slabika je nepřízvučná, 2. přízvučná U-
Byl pozdní večer, první máj (K.H: Mácha)
U-U-U-U-
-
daktyl - 1. slabika je přízvučná, 2. a 3. slabika je nepřízvučná -UU
Stříhali dohola malého chlapečka (J. Kainar)
-UU –UU –UU –UU
rým
-
zvuková shoda konců slov na konci veršů;
lány×strany
-
v rozložení rýmů se často setkáváme s několika schématy, podle nich rozeznáváme různé druhy rýmů:
-
abab - rým střídavý
-
aabb - rým sdružený
-
abba - rým obkročný
-
abcb, abca - rým přerývaný
-
abc, abc – postupný
-
sporadický – ojediněle rýmy v nerýmované básni
-
tirádový – spojení několika následujících veršů jedním rýmem
Slípka opustí svůj hřád
Koně začnou v stáji ržát
Kamna hřát
Stuhy vlát … (V. Nezval)
-
vnitřní rým – v rámci jednoho verše
A byly doby k pláči bez podoby
A byly děje k pláči bez naděje. (K. Šiktanc)
-
rýmové echo – rýmující se slovo je obsaženo v jiném slové
A to pouze z čisté lásky
Za to že ti ustřih vlásky (j. Suchý)
próza
-
má děj;
-
nejčastěji psána v 1. osobě jednotného čísla – ich-forma, ve 3. osobě jednotného čísla – er-forma nebo v 1. osobě množného čísla – královský majestát;
-
základní jednotkou je věta; další stavební jednotkou je odstavec.
drama
-
určeno k předvádění na jevišti;
-
děj je tvořen promluvami postav (dialog – rozmluva dvou a vice postav × monolog – promluva jedné postavy – samomluva);
-
autor do textu uvádí tzv. scénické a režijní poznámky;
-
hra se dělí na dějství (jednání, akty = relativně samostatná část hry, oddělená přestávkami, končí a začínají pohybem opony), často bývají 3, 5 nebo tzv. jednoaktovky, dále na výstupy (mění se počet postav na scéně) nebo obrazy (mění se místo děje, scéna);
-
původně bylo psáno ve verších, nyní převažuje próza.
-
Klasické schéma dramatu:
-
Expozice – vytváří předpoklady pro vznik konfliktu;
-
Zápletka – dějová událost, kterou začíná příběh;
-
Kolize – část, v níž narůstá konflikt, děj se plně rozvíjí;
-
Krize – střet;
-
Peripetie – obrat, rozuzlení;
-
Zakončení.
Literární žánry
Lyrické žánry
Píseň
-
je jedním z nejstarších lyrických žánrů - znakem písně je prostota vyjádření, přesný hudební rytmus a rým, pravidelné sloky, využití refrénu
elegie/žalozpěv/
-
lyrický útvar smutného, teskného charakteru
óda
-
báseň většího rozsahu, oslavuje např. boha, nějakého hrdinu, morální vlastnosti
Satira
-
tak označujeme básně různého obsahu, které vyjadřují satirické hodnocení určité skutečnosti
Epigram
-
je drobná, často satirická báseň, která stručně vyjadřuje úsudek o určitém životním jevu
Pásmo
-
je jeden ze žánrů moderní poezie, který uvědoměle využívá mnohovýznamovosti a volného přiřazování veršů - každý verš přináší drobné samostatné téma, avšak autor volí takové prostředky, které pomáhají navozovat dojem jednoho obrazu a zážitku
Epické žánry
Příběh
-
je nejjednodušším žánrem, je to drobný útvar, který má své zahrocení - pointu - její charakter může být různý - anekdotický, humorný, poučný apod.
Bajka
-
je příběh ze života zvířat nebo zosobněných věcí, má alegorický smysl a didaktický /výchovný/ účel
báje/mýtus/
-
je jeden ze způsobů výkladu světa jejími hrdiny jsou hlavně bohové
Pověsti
-
čerpají z minulosti národa, často pojednávají o činech historických hrdinů, často se váží k určitým místům, hradům městům, domům ... je v nich spojeno historické jádro a fantazie
pohádka
-
je /jako pověst/ původně žánrem lidové slovesnosti stěžejní roli zde hraje fantazie pohádky jsou místně a časově neurčené, jejich děj se odehrává
v neobyčejném světě často v nich vystupují nadpřirozené bytosti pohádky končívají vítězstvím pravdy, dobra , spravedlivosti nad lží, zlem a bezprávím
povídka
-
jádrem je určitá událost povídka bývá místně i časově určena, nepracuje pravidelně s fantastickými prvky
Novela
-
rozsahem mezi povídkou a románem, překvapivý děj epos - vypravuje veršem velkou řadu událostí, kromě děje se zde bohatě uplatňuje popis vypráví o životě nějaké významné osobnosti nebo o nějaké významné historické události
Román
-
je velká epická skladba psaná prózou - podle tématu může být historický, milostný, společenský...
Lyrickoepické žánry
balada
-
je veršovaná skladba, která má za základ tragický příběh, ráz balady je pochmurný, lyrika se uplatňuje především v líčení prostředí
Romance
-
je určitým protikladem balady - vyjadřuje radostnější náladu, nemá tragický konec
Dramatické žánry
Tragédie
-
nejvýznamnější dramatický žánr , zakládá se na tragickém pojet
komedie /veselohra/
-
je charakterizována humorným pojetím
Činohra
-
drama v užším slova smyslu
melodram
-
je dramatická báseň, v níž je recitované slovo doprovázeno hudbou
Muzikál
-
divadelní představení spojené s hudbou, někdy i tancem
Zdroj: UJC AV, Wiki